lördag 9 april 2011

Düsseldorf

Som en fortsättning på blogginlägget Det är nu det börjar skriver jag idag om Nyfikenhet.

För några veckor sedan skrev Hallands Nyheter om Olof Jansson. Olof har skrivit en bok, Från griffeltavla till Facebook. Artikeln handlar om boken och om hur han, vid 85 års ålder skaffade sig sin första dator och hur han nu fem år senare inte kan klara sig utan den. Snacka om nyfikenhet och livslångt lärande!

Vi lärare tror givetvis på det livslånga lärandet, för våra elever och för andra men kanske inte alltid när det gäller oss själva. Åtminstone inte alltid när det handlar om att lära ny teknik. Många har alltför länge stoppat huvudet i sanden. Nu får det vara nog!

Jag har tidigare skrivit om varför jag en gång valde det här yrket. Egentligen av helt egoistiska skäl. Jag ville ägna mig åt ett yrke där jag aldrig kunde stagnera. Jag valde SO-ämnena av samma skäl. Därmed inte sagt att matematik- eller språklärare per automatik stagnerar. För mig fanns det egentligen inget val. Att skriva att SO-ämnena valde mig, låter häftigt men lite väl stöddigt.

Att vara lärare är att hålla sig à jour. Med det som händer i världen. Med det som händer inom ämnena man undervisar i. Med det som händer inom forskningen. Med det som händer i skolvärlden.
Varje dag finns det mängder av nytt att lära.

Som lärare måste du vara nyfiken. Numera även på den digitala världen. Och vi kan inte längre sitta still och efterfråga fortbildning. Att ha kunskap om och att kunna använda modern teknik är ingen fortbildningsfråga längre. Det här handlar numera om allmänbildning!

Vi behöver själva bli elever på det här området. Att visa att man vilja lära nytt, hela tiden. Tillsammans med kollegor och tillsammans med elever. Visa vägen. Det händer något i klassrummet när eleven upptäcker att du också är nyfiken.

Jag har en tillräcklig trygghet i att jag vet vad jag kan, för att jag skall kunna erkänna att det fortfarande finns saker jag inte kan. Jag vet att det är mycket jag inte kan, just för att det är mycket jag kan. Så vad finns det att vara rädd för?

Det finns så otroligt mycket att vara nyfiken på!
Det finns personer där ute som hjälper oss, som har varit nyfikna åt oss och de skriver jag om i mitt nästa inlägg.

När jag blir nyfiken står tiden still
Då blir jag pigg och orkar lite till

(Düsseldorf, Bob Hund)

4 kommentarer:

  1. Tycker nog att det händer mycket inom naturvetenskap och teknik också. ;-)

    SvaraRadera
  2. Det är bra att du inte står stilla!

    SvaraRadera
  3. Javisst finns det mycket att lära! Till och med inom ämnet historia händer det massor, men det vet du ju redan som är SO-lärare! ;-)

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag nyfiken...Jag älskar BoB hUNd;)

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar mitt inlägg.